Nieuws, juni 2018

25 juni 2018

SP: 'ECONOMISCHE BELANGEN MOGEN NIET BOVEN ONZE VOEDSELVEILIGHEID GAAN'

Foto: SP / nature-bird-white-rural-farming-beak-564042-pxhere.com_

Het was een internationale crisis: de vondst van het giftige fipronil in Nederlandse eieren in augustus 2017. De verboden stof werd gebruikt als middel tegen bloedluizen op kippen. Uiteindelijk werden miljoenen eieren uit de winkelschappen gehaald, werden honderdenduizenden kippen gedood en kwamen vele boeren in de problemen. De commissie Sorgdrager deed in op dracht van de Tweede Kamer onderzoek naar de crisis. SP-Kamerlid Frank Futselaar: ‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is uitgekleed en is daardoor niet in staat om goed toezicht te houden op de veiligheid van ons voedsel. Er moet meer geïnvesteerd worden in goede controle door de NVWA en bedrijven moeten niet meer hun eigen controle kunnen organiseren. De vermarkting van de controle op ons voedsel werkt niet: economische belangen mogen niet meer boven onze voedselveiligheid gaan.’

4 juni 2018

SP: 'GEEN BEZUINIGING OP DE HUURTOESLAG!'

'Het kabinet heeft de volgende aanval op huurders geplaatst,' zegt SP-Kamerlid Sandra Beckerman. 'Na jaren van forse huurverhogingen, extra belastingen op sociale huren en lange wachtlijsten, hebben de coalitiepartijen afgesproken te gaan bezuinigen op de huurtoeslag. Dat is onacceptabel.' De SP heeft daarom samen met de PvdA een voorstel ingediend om de bezuiniging op de huurtoeslag te stoppen.