SP Lingewaard helpt met grootschalig onderzoek onder brandweer

3 mei 2011

SP Lingewaard helpt met grootschalig onderzoek onder brandweer

De SP is landelijk een aktie gestart aangaande de bezuinigingen bij de brandweer, welke grote gevolgen zullen hebben. Wij als SP Lingewaard werken hier natuurlijk aan mee. Vrijdag hebben we voor TV Lingewaard het een en ander uitgelegd.

De brandweer krijgt op kort termijn te maken met bezuinigingen en reorganisaties. Ook zijn er experimenten met minder brandweerkazernes en minder mensen op de brandweerwagen's. Deze veranderingen gebeuren grotendeels over de hoofden van de brandweermensen heen. Steeds meer mensen bij de brandweer zijn bang dat zij de veiligheid van burgers en van collega's niet meer kunnen garanderen, en steeds meer mensen besluiten zelfs de brandweer te verlaten.

In de politiek wordt veel gesproken en besloten over de brandweer, maar de mensen die werken bij de brandweer zijn degenen die weten hoe het werkelijk zit. Of het nu gaat om werkdruk, professionalisering of regionalisering, zij zien hoe het beleid in praktijk uitpakt. Hoe het zit met de opkomsttijden, de voertuigbezetting, de oefenlast of C2000. Komt de politiek met goede oplossingen, of leiden die tot nieuwe problemen? Dat willen wij weten van de echte deskundigen en daarom vraagt de SP alle brandweermensen in Nederland een online vragenlijst in te vullen.Dit onderzoek zal grootschalig landelijk uitgevoerd worden en zo worden dus ook de brandweermensen van Lingewaard gevraagd mee te doen met dit onderzoek.

Dit onderzoek vindt plaats in samenwerking met de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers en wordt gesteund door de brandweervakbonden.