Eindelijk veilig winkelen in centrum Huissen?

7 december 2011

Eindelijk veilig winkelen in centrum Huissen?

Een onderzoek van de SP naar de verkeerssituatie in het centrum van Huissen heeft ertoe geleid dat de gemeente een proef wil uitvoeren met het autoluw maken van de Vierakkerstraat en de Langestraat. Uit het SP onderzoek bleek dat een meerderheid van bewoners, bezoekers en ondernemers vind dat er een onveilige situatie bestaat in deze twee drukke winkelstraten. Ze zien het liefst dat de betreffende straten autoluw gemaakt worden. De SP heeft het onderzoek aangeboden aan wethouder Schut, vergezeld van een symbolische eerste paaltje om dit winkelgebied op gezette tijden af te sluiten.

SP bestuurslid Ad Houtzager en inwoner van Huissen: “Het viel op dat vele Huissenaren zich storen aan het gebrek aan leefbaarheid en veiligheid in deze winkelstraten van Huissen. Vrachtauto's, auto's en scooters rijden op centimeters langs de mensen heen en zorgen zo voor gevaarlijke situaties. Het wild parkeren in de Langestraat maakt het nog gevaarlijker. De handhaving laat ernstig te wensen over. Om rustig te winkelen voelen velen zich genoodzaakt uit te wijken naar Kronenburg in Arnhem. Huissen verdient een veilig winkelgebied, dat is beter voor bezoekers, bewoners en winkeliers. Het experiment is in ieder geval een stap in de goede richting .”

Op de vraag wanneer deze proef gehouden gaat worden kon wethouder Schut nog geen antwoord geven.