Afschieten kerkplan gemiste gouden kans

5 oktober 2014

Afschieten kerkplan gemiste gouden kans

Vorige week maandag werd het college voorstel om het Kinkelplan nader uit te werken door de raad aangenomen. Het Kerkplan, niet alleen financieel en cultureel maar ook ruimtelijk de meest verstandige keuze, werd daardoor naar de prullenbak verwezen.

Brian Claassen SP Lingewaard:'De in goede staat verkerende Donatuskerk had, met dezelfde gemeentelijke investering als nodig voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud van de Kinkel, omgebouwd kunnen worden tot een prachtig toekomst bestendig sociaal cultureel centrum. Daarmee was tevens voorkomen dat er straks wellicht een leegstaande kerk staat te verpauperen in het centrum van Bemmel.Uitvoering van het Kerkplan had het tevens mogelijk gemaakt om,zoals wij dat voor ogen hadden,het in slechte staat verkerende Kinkelgebouw te vervangen voor woningbouw met een mix van betaalbare koop en huurappartementen. Helaas koos de coalitie voor het Kinkelplan, de uiteindelijke duurdere  optie welke tevens andere kansen voor financiële  opbrengsten, werkgelegenheid en meer (betaalbare) woningen op zo’n prachtige locatie dichtbij alle voorzieningen teniet doet.De SP fractie prijst de gehele oppositie voor hun geweldige inzet voor het Kerkplan en betreurt de minder verstandige en bange keuze van de coalitie partijen. Echter nu deze keuze is gemaakt kijken we vooruit en gaan we ons inzetten voor het zo verstandig mogelijk realiseren van een sociaal cultureel centrum in de Kinkel, net zoals wij dat tevens doen voor de Providentia in Gendt en het Stadhues in Huissen.'

De Kinkel

Donatuskerk