SP DIENT MOTIE VAN WANTROUWEN IN NA POLITIEKE DOODZONDE WETHOUDER SLUITER

11 november 2014

SP DIENT MOTIE VAN WANTROUWEN IN NA POLITIEKE DOODZONDE WETHOUDER SLUITER

Tijdens het zorgdebat  van maandagavond kon de SP niet  anders dan het indienen van  een motie van wantrouwen  tegen wethouder Johan Sluiter.  De motie werd ingediend nadat de wethouder de raad verkeerd bleef voorlichten met als doel een sociaal voorstel vanuit de oppositie te torpederen.

Het ging om een voorstel van de gehele oppositie voor ’kwijtschelding kosten eigenbijdrage WMO tot 120%’ . Door een kwijtschelding van deze kosten wordt en/of blijft het mogelijk dat ook de allerarmste inwoners van Lingewaard, die ook nog eens getroffen zijn door een ernstige ziekte of handicap, mee zouden kunnen gaan dan wel blijven doen.

Tijdens de raadsvergadering bleken ook enkele raadsleden van de coalitie partijen het voorstel te willen ondersteunen dan wel er erg sympathiek tegenover te staan. De kans dat het voorstel aangenomen zou worden kwam steeds dichterbij.

Daar dacht de wethouder een stokje voor te steken door het voorstel als financieel onhaalbaar weg te zetten. Sluiter bleef herhaaldelijk inpraten op de raad dat het om 6 ton zou gaan terwijl daar in werkelijkheid geen enkele sprake van kan zijn. In plaats van toe te geven de feitelijke cijfers niet te kennen en zijn bewering terug te trekken bleef de wethouder de raad voor liegen.

De SP vond het op een gegeven moment welletjes en diende een motie van wantrouwen in. De raad moet immers goed voorgelicht worden. Bewust de raad verkeerd voorlichten om zo voorstellen van de tafel te krijgen is een politieke doodzonde.Wangedrag van de wethouder waar maar één maatregel op zijn plaats is! Ook de andere oppositie partijen waren not-amused over het optreden van de wethouder, vonden het een kantje boord verhaal maar zagen er uiteindelijk toch van af om de motie te steunen. De heer Pierre Cuypers van D66 voegde daar wel aan toe dat de motie zeker te begrijpen is en dat dit een waarschuwing voor wethouder Sluiter moet zijn.

Carla Claassen SP Lingewaard: ‘Het optreden van de wethouder zette veel kwaad bloed. Herhaaldelijk met incorrecte cijfers blijven strooien om zo een voorstel tegen te werken en proberen te voorkomen dat de meest kwetsbare inwoners uit Lingewaard mee kunnen blijven doen in de samenleving. Deze wethouder mag blij zijn met de verdedigingsmuur van de coalitie partijen. Zij blijven, wat er ook gebeurt, braaf voor hun wethouders staan. Politiek gezien logisch maar moreel verwerpelijk. Laat de inwoners maar eens met incorrecte cijfers de gemeente proberen te belazeren, dan zijn ze meteen de pineut, en terecht. Maar dan kan het in onze ogen niet zo zijn dat een wethouder de boel ongestraft kan belazeren en dat ook nog eens over de rug van de meest kwetsbare mensen in Lingewaard. ’

Het voorstel ten gunste van de armere inwoners van Lingewaard met een chronische ziekte of beperking werd kil afgeschoten door Lokaal Belang Lingewaard, de VVD, CDA en LingewaardNU. De SP zal net zolang voor deze mensen knokken als nodig en zal het zelfde voorstel elk jaar weer inbrengen. Op de SP kunnen ze rekenen!