SP-ONDERZOEK: HUREN ZIJN TE HOOG

7 mei 2015

SP-ONDERZOEK: HUREN ZIJN TE HOOG

Voor een meerderheid van de huurders dreigt de huur onbetaalbaar te worden. Dat blijkt uit het vandaag door de SP gepresenteerde rapport ‘Huur te Duur’. SP-Kamerlid Sadet Karabulut eist van minister Blok dat hij de problemen van huurders snel serieus neemt. ‘Het water staat huurders tot aan de lippen. Dit onderzoek laat zien dat het roer nu om moet. De minister moet werk van maken van huurverlaging en de verhuurdersheffing stoppen.’

Foto: SP.nl / SP.nl

Ruim duizend huurders reageerden afgelopen maanden op het SP-meldpunt. Bijna alle huurders zijn meer dan 20% van hun netto-inkomen kwijt aan huur. Bijna de helft van de huurders besteedt zelfs 35% tot 50% aan huur. Het Nibud hanteert de norm dat huurders met lage inkomens 20% van hun inkomen kwijt mogen zijn aan huur. Ook blijkt uit het rapport dat de huurtoeslag niet altijd evenredig meestijgt met de huur, is huurverlaging bij inkomensachteruitgang onmogelijk en lopen mensen huurtoeslag mis door te hoge huurprijzen.

Karabulut: ‘De verhalen die op ons meldpunt binnen zijn gekomen zijn schokkend. Zo zijn er mensen die moeten kiezen tussen het halen van medicijnen of huur betalen. Dat is onacceptabel. Minister Blok en de gedoogpartijen moeten de gevolgen van hun beleid onder ogen zien. Dan kunnen ze niet anders dan nu kiezen voor meer investeringen in sociale woningen, een lagere huur en een toereikende huurtoeslag voor iedereen die dat nodig heeft.’