Uit de raad: Knokken voor een sociaal Lingewaard

21 september 2015

Uit de raad: Knokken voor een sociaal Lingewaard

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag werd het voor de zoveelste maal duidelijk dat de inwoners van Lingewaard niet bij de coalitie partijen moeten zijn voor sociaal beleid. Wederom werd duidelijk dat het de SP is dat voorop in de strijd gaat voor de inwoners van Lingewaard.

Een korte samenvatting over wat geschiede tijdens de vergadering:

Het voorstel van de SP om overschotten van de eigen bijdrage WMO voorzieningen voor het sociaal domein te behouden, werd afgeschoten door Lokaal Belang, CDA, VVD en LingewaardNU. De coalitie ziet dat geld, binnengehaald over de ruggen van mensen die afhankelijk zijn van een zorgvoorziening, liever ingezet voor zaken die zij belangrijker achten dan de zorg.

Ondanks dat de coalitie partijen, het voorstel van de SP om de norm voor de ‘meedoen regeling’ te verhogen van 110% naar 120%, niet zagen zitten werd het voorstel omarmd door B&W. De ‘meedoen regeling’ wordt betaald uit de armoedebestrijdingsgelden vanuit het Rijk.

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat 1 op de 3 deelnemers van het re-integratie traject ‘Snel aan de slag’, uitgevoerd door Workfast, geconfronteerd zijn met een respectloze behandeling. Ook werd vastgesteld dat de privacy van de klanten beroerd geregeld is. Het college liet echter een persbericht versturen naar de Gelderlander waarin  wethouder Sluiter(Lokaal Belang) vertelde verheugd te zijn met de onderzoeksresultaten. Reden genoeg voor de SP om in debat te gaan met wethouder Sluiter. De wethouder, die zich al tweemaal eerder schuldig maakte aan het in de maling nemen van de raad en inwoners, weigerde te reageren op de SP vragen. De SP zet vervolg stappen en zal niet stoppen voordat alle inwoners op een respectvolle behandeling van de gemeente kunnen rekenen!