SUCCES SP: LINGEWAARD STOPT MET INTIMIDATIE-TRAJECTEN WORKFAST

27 april 2016

SUCCES SP: LINGEWAARD STOPT MET INTIMIDATIE-TRAJECTEN WORKFAST

Lingewaard stopt alsnog met de intimidatie trajecten uitgevoerd door commercieel re-integratiebedrijf Workfast. Dit omdat de inhuur van Workfast onrendabel is gebleken.

De SP zette zich het afgelopen stevig in om een einde te maken aan de intimidatie trajecten. De respectloze en intimiderende werkwijze van het inmiddels landelijk beruchte Workfast past niet bij een sociale gemeente en kost de belastingbetaler veel meer dan het bespaart was, kort samengevat, het pleidooi van de SP. Een door de gemeente uitgevoerd onderzoek bevestigde de resultaten van het SP onderzoek onder de traject-deelnemers. De stap van het college is opmerkelijk omdat zij, de gemeenteraad, tijdens de raadsvergadering van 1 oktober, adviseerde om het SP voorstel ‘Geen verlenging contract Workfast’ weg te stemmen. Lokaal Belang Lingewaard,VVD, PvdA, Groen Links, Lingewaard.NU, Basis 06, D66 en het CDA stemde het SP voorstel voor respectvolle doelmatige re-integratie weg.

SP raadslid Brian Claassen: ‘Ach, dat is politiek. Het college wist, na onze overdracht van kennis, donders goed dat Workfast meer ellende en kosten dan positiefs bijdroeg maar had geen trek hun eigen ongelijk toe te geven voor het oog van publiek en de pers. Vandaar het gestuntel van wethouder Sluiter in het debat waarbij hij maar bleef beweren dat Workfast respectvol met de deelnemers omging terwijl uit de onderzoeken bleek dat maar liefst 30% van de deelnemers aangaf flink geschoffeerd en geïntimideerd te zijn. Hoe dan ook, wij malen er niet langer om nu Lingewaard toch afscheid gaat nemen van dat verschrikkelijke bedrijf. En natuurlijk blijven we waakzaam. Voorkomen moet worden dat onze inwoners geconfronteerd worden met respectloze, ziekmakende re-integratie trajecten.‘