Algemene Beschouwing Begroting 2017

10 november 2016

Algemene Beschouwing Begroting 2017

Tevredenheid en zorgen. Deze twee woorden beschrijven de gevoelens bij de SP fractie.

Wij zijn tevreden over de behaalde SP resultaten in deze raadsperiode tot nu toe.  Wij maken ons zorgen over de recente koerswijziging van het college en de gezondheid van onze sporters.

Wat de SP deugd doet, is dat Lingewaard vergeleken met voorgaande jaren een stuk socialer is geworden.

Tijdens de vorige periode werd, tot afgrijzen van de SP, heftig bezuinigd op het sociaal domein zonder dat er een sociaal vangnet werd opgebouwd.

Dat vangnet hebben we tijdens deze periode kunnen optuigen.

Denk daarbij aan de MPA die in de vorm van een meedoen regeling voor de minima is terug gekomen.

Denk aan de in aanmerkingsnorm van deze ‘Mee doen regeling’ die we van 110% naar 120% van de bijstandsnorm hebben kunnen verhogen.

Of aan de eigen bijdrage voor de WMO voorzieningen die opgenomen is in een collectieve zorgverzekering bedoeld voor de minima.

Daarnaast hebben we het voor elkaar gekregen dat de WMO gebruikers een tegemoetkoming in de meerkosten WMO krijgen.

Ook zijn we blij voor de huishoudelijke hulpen die hun baan konden behouden omdat het geld op de Haagse planken bedoeld voor huishoudelijke hulp alsnog op tijd opgehaald werd.

En zijn we tevreden over de goede samenwerking van de SP met wethouder Sluiter, de WMO ambtenaren en de directeur van de RSR die tot een flinke reductie van het aantal problemen op het gebied van de verstrekking en service van rolstoelen en scootmobielen heeft geleid.

En gelukkig heeft het college, na inzet van de SP, besloten om afscheid te nemen van het commercieel integratiebedrijf Workfast dat er handelswijze op na hield dat niet bij een sociale gemeente hoort.

Lingewaard is een stuk socialer geworden, de inzet van de SP is gelukkig voor onze inwoners niet voor niks geweest.

En dat is niet alleen de verdienste van de SP maar ook van wethouder Sluiter die de signalen vanuit de samenleving, die de SP opving en in de raad bracht op de juiste waarde is gaan schatten. Heel goed, heel verstandig… hou dat vast wethouder!

Voorzitter, de SP vindt het fijn voor de ouderen van Sancta dat zij in vertrouwde omgeving dicht bij familie, vrienden en kennissen kunnen blijven omdat het Stadhues ingericht wordt voor de tijdelijke opvang.

En zijn wij tevreden over de nieuwbouw in de van Kleefstraat, op het van Kleefplein en in de van Gelrestraat te Huissen. Het zou mooi zijn als dit spoedig een gevolg krijgt met betrekking tot de overgeblevene verouderde hoogbouw in de van Gelrestraat en Laurentiusstraat .

Ronduit enthousiast is de SP over het project Burchtgraafstraat te Gendt dat nu een prachtige en duurzame woonruimte biedt voor meer mensen met een smallere beurs.

Hartstikke fijn en ook in Bemmel staan mooie plannen op stapel. Daarbij denk ik aan de Klappenburg en de bouw van een woon/zorg complex op het terrein van de voormalige brandweer kazerne.

Voorzitter, de portefeuillehouder reageerde positief op het SP pleidooi voor realisatie van rolstoelwoningen in of bij het zorg/wooncomplex aangezien daar een tekort van is in Lingewaard en zei toe dat hij zich bij Waardwonen hard zal maken voor realisatie van deze woningen.

Ook heeft het college het SP voorstel omtrent het drukken van de huurprijsstijging en het SP voorstel  omtrent bijbouw van tenminste 90 sociale huurwoningen omarmd.

Van de portefeuillehouder verneemt de SP fractie straks graag of onze inzet die ook de zijne is geworden is tot een succes heeft geleidt.

Voorzitter, de inzet van de SP heeft de afgelopen jaren direct en indirect goed bijgedragen aan het realiseren van een socialer Lingewaard en dat was en is toch onze prioriteit.

Behaalde resultaten bieden echter geen garanties voor de toekomst en er liggen alweer nieuwe gevaren op de loer.

Wat ons zorgen maakt is dat we veel minder geld vanuit het Rijk gaan krijgen voor het sociaal domein. In de september circulaire zien we immers dat Lingewaard bijna 6 ton structureel minder gaat krijgen voor de WMO, Jeugdzorg en de Participatie Wet.

Let wel beste raadsleden , we praten hier over 6 ton structureel geld dat niet in deze begroting is verwerkt.

Het verkrijgen van de Klijnsma gelden loopt tot en met 2018. Of dit gevolg krijgt zal aan het nieuwe kabinet liggen. Het is dus mogelijk dat dit tot een korting van jaarlijks 131.000 euro leidt.

Ook is berekend dat Lingewaard een tekort van ruim een ton op de huishoudelijke hulp tegemoet kan gaan zien, zo is te lezen in de eerste tussentijdse rapportage.

En sinds gister weten we dat verschillende Jeugdzorg organisaties zoals de William Schrikkergroep en de Jeugdzorgafdeling van het Leger des Heils hebben aangegeven dat zij afhaken bij de aanbesteding omdat de regio waar toe Lingewaard behoort een aanbesteding bestek heeft uitgezet dat volgens de betreffende organisaties 3% lager ligt dan het landelijk gemiddelde.

Deze belangrijke organisaties zijn ook voorgaande jaren met forse bezuinigingen geconfronteerd. Waar gaat dit toe leiden? Tot nog grotere problemen bij de Jeugdzorg of toch tot meer uitgaven voor de gemeenten? We weten het niet maar wat we wel weten is dat het elastiekje op springen staat.

Voorzitter, van de portefeuillehouder verneemt de SP graag een reactie op het bericht dat de net genoemde Jeugdzorg organisaties zich hebben terug getrokken uit de aanbestedingsprocedure.

Hoe gaat de portefeuillehouder de continuïteit van de zorg van de 13 gezinnen en 5 jongeren uit Lingewaard die op dit moment de zorg krijgen via de William Schrikkergroep die werkt met mensen met een verstandelijke beperking en van de inwoners die hulp krijgen via het Leger des Heils garanderen ?

En beseft de portefeuillehouder de gevolgen voor deze kwetsbare mensen wanneer zij hun vaste en vertrouwde hulpverlener kwijt gaan raken door de bezuinigingen?

Voorzitter, Lingewaard wordt de komende jaren flink gekort en er staan tal van problemen voor de deur en heeft dus alle reden om heel zorgvuldig om te gaan met de financiële middelen bedoeld voor de WMO en Jeugdzorg.

De plannen om zorggeld uit te geven aan zaken die vanuit de portefeuilles Duurzaamheid, Cultuur en Sport betaald behoren te worden keurt de SP dan ook af.

Investeren in Duurzaamheid, Cultuur en Sport graag maar dat wel uit de potten die daarvoor in het leven geroepen zijn of vanuit het overschot op de totale begroting dat de komende jaren van 6 ton oploopt naar 2 miljoen euro.

Op dat laatste zit dus ruim voldoende ruimte om de Biebservice punten , kosten 50.000 euro, te vestigen in de kleine kernen, dus zien wij geen enkele goede reden om dit te financieren vanuit de pot voor WMO/ Jeugdzorg.

Vandaar dat de PvdA straks mede namens de SP het amendement ‘ Geld voor servicepunten Bibliotheek’  indient. De heer van den Bos, zal daar, wanneer hij aan de beurt is, verder op ingaan.

Voorzitter, ondanks de grote kortingen op het sociaal domein en problemen op de Jeugdzorg sorteert het college toch voor op het uitputten van de opgebouwde Zorgreserves voor allerlei zaken die de nulde of eerste lijn Zorg niet versterken. Dat soort beleid kan en zal de SP niet steunen.

De SP zal daar in december uitvoerig op de terug komen, inclusief voorstellen aan de raad, tijdens de behandeling van het beleidsplan sociaal domein.

Voorzitter, ook heeft de SP een broertje dood aan leegstand van panden die staan te verpauperen aangezien dit de leefbaarheid in de omgeving daarvan aantast. Daar hebben we er ook in Lingewaard er een paar van. De meest bekende bouwvallen waar velen zich kapot aan ergeren staan op het Mariaplein in Haalderen en aan de Loostraat.

Wij waren dan ook verheugt te lezen dat het college een oplossing denkt te hebben gevonden door een zogeheten excessenregeling op te nemen in de Welstandsnota.

De Welstandsnota wordt niet eerder dan eind 2017 voor besluitvorming aan de raad aangeboden zo laat het college weten.  Wat de SP betreft wordt de Nota naar voren gehaald zodat de gemeente eerder aan de slag kan met de aanpak van verpaupering door leegstaande panden.

En ter afsluiting van de SP bijdrage gaan we van verpauperde panden naar verpauperde autobanden. In stukjes versneden oude autobanden op onze sportvelden wel te verstaan.

Dit omdat in de begroting te lezen is dat het college het voornemen heeft om te investeren in sportvelden waarbij de rubbergranulaat versie niet uitgesloten wordt. Dat laatste baart ons zorgen, ik zal u uitleggen waarom.

Voorzitter, het was de voormalige baas van de Britse volksgezondheidsdienst die als eerste de aandacht vestigde op de mogelijke gevaren van het sporten op rubbergranulaat korrels. Zijn zoon, een talentvolle keeper dat veel sportte op rubbergranulaat, lijdt aan lymfklierkanker.

In de Verenigde Staten voert een prominente Amerikaanse ex-voetbalster al jaren strijd tegen gebruik van rubberkorrels op kunstgrasvelden. Zij legde een lijst aan met de namen van 200 kankerpatiënten bij wie een verband wordt gelegd met het spelen op rubbergranulaat.

In de uitzending van Zembla omtrent dit thema werd gemeld dat meer keepers dan veldspelers ernstig ziek zijn geworden. Opvliegende korrels die via de mond in het lichaam terecht komen lijkt het grootste gevaar.

Inmiddels raden ook Nederlandse wetenschappers af te spelen op dit soort velden omdat de risico’s nog niet voldoende in te schatten zijn. Er blijkt nooit goed onderzocht te zijn of en in welke mate er kankerverwekkende stoffen in het lichaam terechtkomen met alle mogelijke consequenties van dien.

Na aanleiding van de uitspraken van de wetenschappers wil de KNVB dat een gedegen onderzoek gedaan wordt en heeft een eigen veld voor de zekerheid alvast voorzien van kurk, het alternatief voor rubbergranulaat.

De Europese Commissie is begin dit jaar een onderzoek gestart naar de gevolgen van rubberen producten, waaronder de rubberen korrels in kunstgrasvelden. De resultaten daarvan worden rond februari 2017 verwacht.

Na de uitzending van Zembla is de aanleg van 20 velden stilgelegd. De opdrachtgevers, vaak Gemeenten, maakten liever even een pas op de plaats omdat zij geen risico’s willen nemen met de gezondheid van de spelers.

Dit terwijl Lingewaards college aan de sportclubs meldt ‘voetbalt u maar rustig door’ op basis van een oud en zeer summier uitgevoerd en nu omstreden onderzoek en het Milieukeur. Het Milieukeur is gebaseerd op het Besluit en Regeling Bodemkwaliteit. De eisen voor gezondheidsrisico’s van rubbergranulaat zijn niet gebaseerd op een gezondheidsnorm maar op een milieunorm. Het zegt niks over de gezondheidseffecten die de korrels teweeg kunnen brengen als deze in het lichaam terecht zijn gekomen. Volgens deskundigen overschrijden de rubbergranulaatkorrels de norm voor consumenten artikellen ruimschoots.

Alles overziend lijkt het de SP verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen en in ieder geval niet te investeren in rubbergranulaat kunstgrasvelden totdat men kan vaststellen uit de resultaten van het onderzoek van de Europese Commissie dat er geen gezondheidsrisico’s vast zitten aan het bespelen van die velden. Daarvoor dient de SP de motie ‘ rubbergranulaat kunstgrasvelden’ in.

Uiteraard had de SP, in het belang van de gezondheid van onze sporters, ook graag gezien dat het college onze sportclubs had geadviseerd even geen gebruikt te maken van dit soort velden. Vandaar dat de SP het college via een motie verzoekt om de Sportclubs alsnog het advies te geven het zekere voor het onzekere te nemen.

En ter afsluiting verzoek ik de voorzitter om het dictum van beide moties voor te lezen. Dank U.

(Pv Fractievoorzitter SP Lingewaard Brian Claassen)