SP EN PVDA LINGEWAARD WILLEN DE BIEB TERUG IN DE KLEINE KERNEN

8 november 2016

SP EN PVDA LINGEWAARD WILLEN DE BIEB TERUG IN DE KLEINE KERNEN

De PvdA en SP in Lingewaard willen de bibliotheek terug in de kleine kernen. Daarom dienen zij bij de Raadsvergadering over de Begroting aanstaande donderdag een Amendement in om daarvoor geld vrij te maken. Tijdens de raadsvergadering een week later, waar het bibliotheekbeleid op de agenda staat, zullen de beide fracties vervolgens gezamenlijk pleiten voor een servicepunt met eigen collectie in Haalderen, Doornenburg en Angeren.

Voor het college volstaat in de kleine kernen het organiseren van een paar activiteiten per jaar. Dat wil men betalen uit geld bedoeld voor de WMO. Dat is niet goed voor de kleine kernen - waar we gewoon echte voorzieningen moeten realiseren - en niet goed voor mensen in onze gemeente die zorg en ondersteuning nodig hebben. Daarom pleiten SP en PvdA gezamenlijk voor echte, volwaardige servicepunten in de kleine kernen. Waar mensen gewoon een boek kunnen lenen. Waar mensen informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Waar scholen met hun leerlingen naartoe kunnen. Waar mensen elkaar tegenkomen en waar bijvoorbeeld het participatiepunt of het wijkplatform haar spreekuur kan houden.

Deze servicepunten moeten natuurlijk wel betaald worden. In het budget dat beschikbaar is voor de bibliotheek is daarvoor geen ruimte. Daarom maken we extra geld vrij, jaarlijks 50.000 euro. De begroting die de Raad aanstaande donderdag gaat vaststellen kent een fors overschot. Daaruit kan deze belangrijke investering in de kleine kernen gemakkelijk betaald worden. Zodat de inwoners van Haalderen, Doornenburg en Angeren niet alleen hoeven opdraaien voor de gemeentelijke belastingen, maar daarvoor ook echte voorzieningen terugkrijgen.