Succes SP LINGEWAARD: Omstreden rubbergranulaat verdwijnt van de Lingewaardse velden

21 maart 2017

Alle kunstgras voetbalvelden in Lingewaard worden voortaan voorzien van een toplaag zonder de rubbergranulaatkorrels die vanwege mogelijke gezondheidsrisico’s omstreden zijn.

Na een alarmerende uitzending van TV programma Zembla in november 2016 over het gevaar van de korrels, stelde de SP voor om de rubbergranulaatvelden uit voorzorg te vervangen voor een veiliger alternatief, mocht uit EU onderzoek blijken dat gezondheidsrisico’s niet uitgesloten konden worden. Het SP voorstel werd omarmd door het college.

Dat EU onderzoek is afgerond en de conclusie is dat de kans op kanker bij het spelen op  het rubbergranulaat weliswaar laag doch zeker niet uit te sluiten is. De korrels bevatten een veel hogere concentratie kankerverwekkende stoffen dan de consumentennorm voor rubbergranulaat toestaat. Sporters wordt aangeraden om zich goed te wassen na het sporten op rubbergranulaatvelden en de korrels vooral niet door te slikken mocht het binnensmonds komen.

Tijdens de politieke avond omtrent de Bemmelse sportvelden gaf het college aan dat de Lingewaardse kunstgrasvelden toch opnieuw met de omstreden korrels bestrooid zouden worden. Daar kwam het college op terug nadat de SP, afgelopen donderdag een voorstel inbracht waarbij de raad verzocht werd om in te grijpen.

SP raadslid Brian Claassen: 'Natuurlijk zien wij liever dat alle velden op heel kort termijn van de risicodragende korrels ontdaan worden. Experimenteren met de gezondheid van onze sporters, waaronder veel kleine kinderen, zien wij niet zitten. Niettemin is het besluit toch winst voor onze voetballers. Het college was immers van plan om alsnog opnieuw te investeren in de rubbergranulaat korrels terwijl er ook veilige alternatieven verkrijgbaar zijn.'