SP wil einde aan het uitstallen van roofvogels op Lingewaardse braderieën

31 augustus 2017

SP wil einde aan het uitstallen van roofvogels op Lingewaardse braderieën

Omdat het tentoonstellen van roofvogels op braderieën ten koste gaat van dierenwelzijn wil de SP dat dit soort tentoonstellingen niet langer worden toegestaan in Lingewaard en heeft in dat kader schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur. De roofvogels waaronder kerkuilen en oehoes zaten met een kort touw vastgeketend aan blokken op de braderie in Bemmel en Gendt. Bezoekers konden voor een geldbedrag op de foto met de roofvogels.

SP raadslid Brian Claassen: ‘Sommigen mensen gaan graag op de foto met een roofvogel en het is natuurlijk ook leuk om de vogels van dichtbij te zien. Echter op deze wijze gaat het ten koste van dierenwelzijn en brengt het ook risico's voor de bezoekers met zich mee. Het is een trieste vertoning dat de vogels, gevangengehouden in een onnatuurlijke omgeving, op markten worden uitgestald om geld binnen te halen. Deze roofvogels leven in gevangenschap, liggen aan korte kettingen en kunnen hierdoor geen natuurlijk gedrag vertonen. Sommige uilen zijn van nature schemer of nachtdieren, dit soort dieren moet je niet op een braderie vastketenen. En laten we niet vergeten dat dit soort vogels in staat zijn om mensen te verwonden. Neem bijvoorbeeld de uitgestalde oehoe die in staat is om een kindergezichtje binnen een seconde te verwoesten met zijn grote krachtige klauwen. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets was gebeurd? Ook hebben wij van Stichting Verantwoord Roofvogels Houden (SVRH) vernomen dat veel van dit soort bedrijfjes niet verzekerd zijn voor ongelukken met de roofvogels. Gaat het fout dan zal de belastingbetaler uiteindelijk op draaien voor de kosten. Dit soort commerciële dieronvriendelijke fratsen welke ook tot menselijk leed en kosten voor de belastingbetaler kan leiden moet je als gemeente niet toestaan. Hopelijk ziet het college, na aanleiding van onze inzet, ook in dat het niet kies en verstandig was om het uitstallen van de roofvogels toe te staan.Mocht dat niet het geval zijn dan zal de SP een beroep doen op de raad.'

Vragen aan het college:

1.Is het college bekend met deze commerciële attracties met roofvogels op de braderieën in Bemmel en Gendt?

2.Zijn de vogels ook op andere braderieën uitgestald,en zo ja welke?

3.Er werden ook grote roofvogels uitgestald die in staat om met hun grote krachtige klauwen en snavel bezoekers ernstig te verwonden. Is het bedrijf dat de roofvogels uitstalde verzekerd voor dit soort ongelukken?

3a.Zo ja, kan het college dit aantonen?

4.Kan het college aantonen of de vogels veterinair gekeurd zijn; of de organisatie in het bezit is van de gezondheidsverklaringen en of de standhouder vakbekwaam is?

4a.Zo nee, waarom niet?

5. Zijn er vergunningen verleend voor het uitstallen van beschermde diersoorten?

6.De roofvogels waaronder uilen worden tentoongesteld op braderieën die druk bezocht worden, waarbij ook harde geluiden door muziek of kermisattracties te horen zijn. Sommige uilen zijn van nature schemer of nachtdieren maar worden in Lingewaard gewoon in het daglicht op de braderie vastgeketend. Hoe beoordeelt het college deze vertoning als het gaat om dierenwelzijn?

7.Deelt het college de mening van de SP dat dit evenement ten koste gaat van dierenwelzijn en dat een fatsoenlijke gemeente deze dieronvriendelijke attractie niet toe zou moeten staan?

7a. Zo nee, waarom niet?

7b. Zo ja, wat gaat het college ondernemen om te voorkomen dat de roofvogels volgend jaar opnieuw gestald worden op de Lingewaardse braderieën?