Spoeddebat 'onrechtmatig aanpassen van medische adviezen' leidt tot raadsonderzoek

23 september 2017

Het spoeddebat omtrent afwijzingen van zorgvoorzieningen, op basis van, op onrechtmatige wijze, aangepaste medische adviezen heeft ertoe geleid dat er een raadsonderzoek uitgevoerd gaat worden.

Het was een grimmig debat met een slecht toneel gehalte. Daar waar het SP pleidooi netjes ondersteund werd met bewijsstukken dat medische adviezen, in strijd met de wet, volledig verbouwd zijn zonder medeweten en toestemming van de zorgvrager klommen uitgerekend de raadsleden van LingewaardNU, Lokaal Belang Lingewaard en de VVD, die allen niet eens de moeite hadden genomen om de bewijsstukken in te zien op het spreekgestoelte. Zij waren boos op de gedupeerde zorgvrager die voor haar recht op kwam want doordoor werden de ambtenaren in een slecht daglicht gezet aldus de coalitieraadsleden. Zonder feitelijke onderbouwing maar met een gespeelde traan in de ogen zette zij de wereld op zijn kop met als doel het college uit de wind te houden. Het slachtoffer was de dader, de dader was het slachtoffer aldus de raadsleden van Lokaal Belang Lingewaard, VVD en lingewaard.NU die op het spreekgestoelte waren geklommen.

Theo Anema, die het woord namens de SP voerde, liet zich niet van de wijs brengen door de geregisseerde toneelstukjes en bleef vol vertrouwen, rustig en consequent op het belang van een onafhankelijk onderzoek wijzen. Voor de SP, advocaten en hoogleraren die de stukken wel bestudeert hebben is duidelijk dat de gemeente onrechtmatig gehandeld heeft. De procedure is te bewijzen niet correct doorlopen, waardoor de mogelijkheid gecreëerd is om medische adviezen in het nadeel van de zorgvrager aan te passen zonder dat de zorgvrager het weet en gebruik kan maken van het blokkeringsrecht. Om te bezien op welke schaal dit gebeurd en herhaling te voorkomen is meer onderzoek nodig. Uiteindelijk stemden, op enkele raadsleden van lingewaard.NU en Lokaal Belang Lingewaard na, alle raadsleden in met het raadsonderzoek.