D66 en SP: ‘Schaf de hondenbelasting af!’

8 december 2017

D66 en SP: ‘Schaf de hondenbelasting af!’

Foto: SP / flickr.com

Tijdens de politieke avond van 7 december pleite D66 voor het afschaffen van de hondenbelasting en kreeg daarbij bijval van de SP. Momenteel werkt D66, ondersteund door de SP aan een initiatiefvoorstel met als doel om afscheid te nemen van de hondenbelasting. Dit voorstel zal in januari behandeld worden. Lingewaard int circa 2 ton per jaar aan hondenbelasting, waarvan een fors deel opgeslokt wordt door bureaucratie en de inhuur van een extern bureau voor de controle.

SP raadslid Brian Claassen: ‘Een hond is voor heel veel mensen een belangrijke sociale toevoeging. Honden zorgen niet alleen voor veel plezier, goed om de dagelijkse stress tegen te gaan, maar gaan ook eenzaamheid tegen bij met name alleenstaanden en zorgen voor extra sociale contacten en extra beweging. Honden zijn goed voor de gezondheid en welzijn van mensen. Wij zien de voorzieningen zoals hondenuitlaat velden als een algemene voorziening net zoals we speeltuintjes of fietspaden als algemene voorziening zien. Volgens het college wordt de hondenbelasting ingezet als doelbelasting, maar daar kun je heel grote vraagtekens bijzetten. Het onderhoud van de uitlaatstroken is immers niets anders dan regulair groenonderhoud en de toezicht op de handhaving geschiedt door BOA’s voor wie dit een regulaire taak is die zij gelijktijdig met tal van andere taken meenemen. Daarbij komen de grote kosten voor de bijbehorende bureaucratie en controle, pure geldverspilling noem ik dat. De hondenbelasting is gelukkig op zijn retour en al door vele gemeenten afgeschaft. Hopelijk volgt Lingewaard ook. We weten inmiddels dat meer partijen er voor voelen, dus geef ik het initiatiefvoorstel een reële kans.’