SP PRESENTEERT HET ZORGBUURTHUIS: MENSELIJKE ZORG IN DE BUURT

19 december 2017

SP PRESENTEERT HET ZORGBUURTHUIS: MENSELIJKE ZORG IN DE BUURT

Iedereen moet op een menswaardige manier oud kunnen worden in zijn of haar eigen buurt. Ook als dat thuis niet meer gaat. Daarom heeft de SP het plan Het Zorgbuurthuis gepresenteerd voor kleinschalige en menswaardige zorg in de eigen buurt voor ouderen die het thuis niet meer redden.

Het Zorgbuurthuis moet er zoveel mogelijk uitzien als een normale woning, met een kleine groep mensen die daar samen wonen. Met vast personeel, dus een aantal zorgverleners die de bewoners, familie en buren ook kennen. Met goed en vers bereid eten. Met een inloopfunctie voor de buurt zodat ouderen die nog zelfstandig wonen bijvoorbeeld wel mee kunnen komen eten of kunnen komen helpen met koken. Een plek in het Zorgbuurthuis mag niet afhankelijk zijn van de dikte van de portemonnee, maar moet betaalbaar zijn voor iedereen.

Het is volgens SP van groot belang dat iedereen in zijn of haar eigen buurt oud kan worden. Oud kunnen worden in de eigen buurt zorgt voor behoud van sociale contacten en gaat eenzaamheid tegen. Daarom stelt de SP ook voor dat de partner mee moet kunnen verhuizen naar Het Zorgbuurthuis, ook al heeft die nog geen zorg nodig. De vrijwilligers zijn bekende gezichten die zich dichtbij inzetten voor hun eigen buurt en buren. Geen anonieme zorg met lange kille gangen, maar Het Zorgbuurthuis als onderdeel van een betrokken gemeenschap.

Vele mensen hebben meegedacht met dit plan. Van opiniemakers tot zorgverleners. Van een verpleeghuisarchitect tot aan zorgbestuurders. Van een filosoof tot aan wetenschappers. En natuurlijk ouderen zelf.

Het hele plan is hier te lezen.