Voorlichtingsbijeenkomst preventie stalbranden 26 november

20 november 2018

Voorlichtingsbijeenkomst preventie stalbranden 26 november

Een stalbrand veroorzaakt veel leed. In de eerste plaats natuurlijk voor de dieren die levend verbranden of stikken, maar ook voor brandweermensen die de dieren vaak niet kunnen redden. Daarnaast is het ook heel vervelend voor de veehouder die zijn bedrijf in rook ziet opgaan.

Afgelopen jaren vliegen er constant stallen in brand. Meer dan 130.000 dieren kwamen daar op verschrikkelijk manier bij om. Voornaamste oorzaak is kortsluiting. Daarnaast zorgt blikseminslag steeds vaker voor het ontstaan van een stalbrand.

Door falend overheidsbeleid is de sector nog steeds niet verplicht om voldoende maatregelen te nemen ter voorkoming van stalbranden en het blussen ervan. Samen met andere diervriendelijke partijen zet de SP zich voor verandering in. Helaas worden de actieplannen voor brandveilige stallen structureel verworpen door de VVD, D66 en de zogeheten christelijke partijen.

Voor de lokale politiek rest het inzetten op minder doortastende doch zeker geen nutteloze voorlichtingsbijeenkomsten voor veehouders. In dat kader wordt op maandag 26 november aandacht geschonken aan brandveiligheid voor de veehouders. Tijdens de avond, waar ook de gemeente, LTO, de brandweer en raadsleden aanwezig zijn, is er veel ruimte voor discussie, kennisdeling en netwerken.

De avond vindt plaats van 20:00 tot 22:00 uur in ‘De Buitenpoort’, Helmichstraat 1 in Huissen.

Interesse? Aanmelden kan door een e-mail te sturen met uw naam en telefoonnummer naar s.rooijendijk@lingewaard.nl. U kunt zich ook telefonisch aanmelden (026 32) 60111, contactpersoon: de heer S. Rooijendijk.