Samen voor een dementievriendelijker Lingewaard

18 januari 2019

Samen voor een dementievriendelijker Lingewaard

Lingewaard gaat samen met de stichting Alzheimer Nederland werken aan een dementievriendelijkere gemeente. Dat op verzoek van het CDA, SP, PvdA, LBL, D66 en B06.

SP raadslid Carla Claassen: ‘Lingewaard is een van de Gelderse gemeenten die het snelst vergrijst. En daarmee zal het aantal dementerenden toenemen. Daarom is het van belang dat Lingewaard snel in actie komt door onder andere het ‘dementieplan’, ontwikkeld door de stichting Alzheimer Nederland, uit te gaan voeren.’

Het plan richt zich onder meer op voorlichting van mantelzorgers, bedrijven en gemeentemedewerkers, maar kent ook een hele praktische kant. Zo biedt het plan van de stichting inzicht in de mogelijkheden en kosten van technische hulpmiddelen in huis. Denk daarbij bijvoorbeeld aan op afstand bedienbare licht-, verwarmings- en camerasystemen, die bijvoorbeeld door kinderen van dementerenden kunnen worden bediend. Zo kunnen dementerenden langer veilig en zelfstandig blijven.