MELDPUNT IEDEREEN MEE MET HET OV!

13 oktober 2019

MELDPUNT IEDEREEN MEE MET HET OV!

Foto: Matthias van Hunnik / SP Gelderland

Wat gaat er goed, wat kan er beter? Wij testen of vervoerders zich in Gelderland aan de afspraken houden. Help mee het openbaar vervoer in Gelderland voor iedereen beter en toegankelijker te maken.

KLIK HIER OM JE MELDING IN TE DIENEN!

Onder de noemer “Iedereen mee met het OV!” wil de SP in kaart brengen hoe toegankelijk de Gelderse treinen en bussen zijn voor mensen met een handicap. Helaas krijgen we nog te vaak verhalen te horen dat mensen met een handicap thuis blijven, omdat ze niet mee kunnen met het OV. Tegelijkertijd horen we al jaren, vanuit verschillende overheden, de roep om meer zelfstandigheid. Wat de SP betreft blijft niemand aan de kant staan. De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer en heeft daarom de plicht te zorgen dat het voor iedereen toegankelijk is.

Meedoen is voor mensen met een een handicap nog   steeds niet vanzelfsprekendheid. Dat moet volgens de SP   beter. Er zijn genoeg beleidsgebieden waarop dan kan:   van bushokje tot toilet in publieke gebouwen, van   rolstoelen op een festival tot aangepaste woningen. Carla   Claassen: ‘Het is heel eenvoudig: neem iemand met een   handicap als norm voor hetgeen je doet. Verplaats je,   bijvoorbeeld, in de bewegingsvrijheid van iemand in een rolstoel. Zodra je dat perspectief als vanzelfsprekend uitgangspunt neemt bij hetgeen je doet, wilt organiseren of bouwen, dan doe je het goed. Als je een handicap hebt wil je niet steeds de uitzondering zijn. Dat etiket past helemaal niet, het zet mensen aan de kant.'

SP Gelderland begint met de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Onder het motto: Iedereen mee met het OV! Claassen “We gaan het OV een dienst bewijzen. Wij testen of vervoerders zich in Gelderland aan de afspraken houden. Wat gaat er goed, wat kan er beter? We stellen een meldpunt in en gaan natuurlijk zelf op onderzoek uit. Samen met reizigers maken we de stand van zaken op. We gaan ook praten met belangenorganisaties. Zo kunnen we ideeën ontwikkelen over hoe het beter kan in Gelderland, zodat niemand aan de kant blijft staan.”

We nodigen iedereen uit zich via het meldpunt te laten horen. Deel je bevindingen met ons. We zijn natuurlijk ook telefonisch en via mail bereikbaar.

Telefoonnummer026 - 3599409

Email: Statenfractie: gelderland@sp.nl