SP stelt het Lingewaards college vragen over niet ondertekenen van het ‘Schone Lucht Akkoord’

17 januari 2020

Het college van Lingewaard heeft het nieuwe akkoord over schone lucht niet ondertekend. Dat tot teleurstelling van de Lingewaardse SP die het college via schriftelijke vragen om uitleg vraagt.

Tientallen Nederlandse gemeenten, provincies en het Rijk ondertekenden maandag het Schone Lucht Akkoord. De partijen willen de luchtkwaliteit in Nederland verbeteren. “Provincies gaan nieuwe emissie-eisen voor de industrie vaststellen op basis van de nieuwste technieken om vervuiling te verminderen. En er komt een onderzoek naar het aanscherpen van de milieueisen aan kleinere biomassa-installaties”, zo meldt de NOS.

SP fractievoorzitter Brian Claassen: ‘Uit de ‘luchtkwaliteit check’ van het longfonds blijkt dat de luchtkwaliteit in Lingewaard matig is. Reden genoeg om het ‘Schone Lucht Akkoord’, dat als doel heeft een betere luchtkwaliteit te bewerkstelligen, te ondertekenen lijkt me. Van het college verwachten wij een toelichting waarom zij niet bij de ondertekenaars behoren. En hopen we uiteraard dat Lingewaard het akkoord alsnog gaat ondertekenen.’