SP en B06: ‘Lingewaard de baas over aantal duurzaamheidsprojecten in eigen gemeente'

2 februari 2020

De SP en B06 willen dat Lingewaard zelf blijft bepalen hoeveel windmolens, biomassacentrales en zonneparken binnen de gemeentegrenzen worden gerealiseerd.

Daarvoor dienden de twee oppositiepartijen, afgelopen donderdag, een voorstel in. Het betrof een wijziging op het collegevoorstel omtrent de regionale energie strategie. Een plan dat buurgemeenten ook de mogelijkheid biedt om hun taken betreffende winning van duurzame energie bij hun buren over de schutting te kiepen.

De SP en B06 werken graag mee aan de energietransitie echter willen niet dat het veel machtigere Arnhem en Nijmegen gaat bepalen hoeveel duurzaamheidsprojecten gerealiseerd worden op Lingewaards grondgebied. Dat ter voorkoming dat Arnhem en Nijmegen hun grote macht gaan inzetten om hun eigen grondgebied te ontzien ten koste van het Lingewaardse landschap.

Fractievoorzitter Brian Claassen: 'Ook Arnhem en Nijmegen moeten hun verantwoordelijkheid pakken. En deze niet gemakkelijk gaan afschuiven naar onze gemeente met als argument dat Lingewaard van wat meer ruimte voorzien is voor dergelijke projecten. Ons voorstel is dan ook vooral bedoeld als duidelijk signaal richting onze buren.

De overige Lingewaardse partijen delen de zorgen van de SP en B06. Desondanks stemden deze partijen toch tegen het wijzigingsvoorstel van de twee oppositiepartijen, omdat zij vrezen dat dit de regionale samenwerking mogelijk bemoeilijkt.

De gemeenteraad van Renkum deelde dezelfde zorgen en hebben de regels in de procedure omtrent het regionaal energieplan wel aangepast.