Gronddebacle Lingewaard: doofpotpolitiek wint van transparantie

6 maart 2020

Gronddebacle Lingewaard: doofpotpolitiek wint van transparantie

Er komt geen raadsenquête naar aanleiding van het gronddebacle Muijland in 2010. De partijen die toentertijd betrokken waren bij de zeer dubieuze gronddeal verworpen het voorstel tot grondig onderzoek welke ingediend was door de SP, in 2010 nog geen raadspartij, en B06. De twee oppositiepartijen diende het onderzoeksvoorstel in met als doel dat de gemeenteraad met behulp van de uitkomsten lering kan trekken om zo een nieuw peperduur gronddebacle te voorkomen.

In 2010 werd een lap landbouwgrond in Angeren ter grote van 18 voetbalvelden door de gemeente aangekocht. De gemeente telde destijds 2,5 miljoen euro neer voor de landbouwgrond, bijna vier keer meer dan gebruikelijk. De grond bleek tijdens het aankoopproces zwaar vervuild met asbest, loodverontreiniging en arseen in het grondwater. Toch denderde het aankoopproces voort en nog voordat een nieuw rapport naar de vervuiling officieel uitkomt, zijn de besluiten tot aankoop al genomen.

Door deze dubieuze gang van zaken, de onzorgvuldigheid en onoplettendheid verloor de gemeente vervolgens miljoenen euro’s aan belastinggeld. De eigenaar, ondernemer Van Dalen, een goede bekende van de wethouders vangt 2,5 miljoen euro aan Lingewaards belastinggeld voor de zwaar vervuilde grond en is daarmee zeer tevreden. In de jaarrekening van 2011 is de grond met 1,5 miljoen afgewaardeerd. Lingewaard heeft de grond nog grotendeels in eigendom en gaat nog meer verlies lijden, zo is de verwachting. De grond hangt tien jaar later als een molensteen om de Lingewaardse nek.

Hoe kan dit? Waarom betaalde de gemeente zo veel geld voor de vervuilde grond? Waarom trok niemand uit de gemeenteraad aan de bel? De bij de gronddeal betrokken partijen willen niet dat alles volledig bekend wordt. Een grondig onderzoek naar de gang van zaken zoals de SP en B06 voorstelden vinden zij niet gewenst.

Een voorstel van de PvdA en D66 voor een onderzoek door de Rekenkamer louter gericht op het huidige grondbeleid en dus zonder de opdracht te onderzoeken wat er precies allemaal de oorzaak was van het gronddebacle in 2010 werd wel aangenomen. Zo wordt er niet goed teruggekeken naar het verleden en kan er onvoldoende lering uit de fouten getrokken worden. De SP en B06, die om een grondig onderzoek hadden gevraagd, stemden dan ook niet in met dit voorstel.

Het politieke spel was gespeeld. De partijen die medeverantwoordlijk waren voor de gronddeal waren in de meerderheid en stemden het voorstel voor een grondig onderzoek weg. De Lingewaardse doofpotpolitiek won het opnieuw van de transparantie. De SP laat het er echter niet bij zitten en heeft inmiddels het gehele dossier opgevraagd. Wordt vervolgd.