SP: ‘Gendtse Waard verdient beter’

20 oktober 2020

SP: ‘Gendtse Waard verdient beter’

Foto: Brian Claassen / Brian Claassen

Afgelopen donderdag stond de besluitvorming omtrent herinrichtingsplan Gendtse Waard op de raadsagenda. Na uitvoering van het plan zal het westelijk deel van de Gendtse Waard grotendeels uit water bestaan. Het betreft een wateroppervlakte van 76 hectares, vergelijkbaar met het oppervlakte van ongeveer 152 voetbalvelden. Dat met grote waterplassen met variërende dieptes tot 26 meter diep. De mate van de ontgronding deed de SP en de PvdA tegen het plan stemmen.

Tijdens de politieke avond en de raadsvergadering was SP   fractie voorzitter Brian Claassen duidelijk. ‘De SP is   op zich niet tegen ontgronding. Sterker nog, wanneer dit   leidt tot meer soortige natuur in een monotoon gebied en   niet tot een te grote beperking leidt van de loop en   leefruimte van dieren dan juichen wij het zelfs toe. De SP   is ook niet tegen de zand en kleiwinning. Dit is immers   nodig om de bouw van woningen op gang te houden. En wij gunnen Rodruza en K3 ook ‘onze’ klei en zand om zo werkgelegenheid te behouden. Echter verwachten wij als tegenprestatie wel dat de bedrijven de polder na de zand en kleiwinning weer netjes opleveren. En dat niet alleen deze bedrijven maar ook de natuur er echt beter op wordt. Let wel, bij deze zand en kleiwinning wordt grof geld verdiend. Daarom is het geheel legitiem om kritisch te zijn op dit plan dat de Gendtse Waard ingrijpend gaat veranderen. Dit plan kan echt beter, dit gebied verdient echt beter. Dit gebied zit niet te wachten op politici met spijt achteraf, maar op verbetering van het plan vooraf sloot SP fractievoorzitter Brian Claassen zijn betoog tijdens de raadsvergadering af.

Dat nadat Claassen daarvoor nog eens had aangeven welke verbeteringen aangebracht zouden moeten worden. Daarbij richtte de SP zich vooral op de grootste geplande waterplas die na uitvoering 37 hectare, oftewel zo n 74 voetbalvelden, groot wordt.

‘Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Reduceer het aantal waterhectares door de grootste waterplas op te splitsen door verbindende landdelen met flauw aflopende oevers. Zo zorgen we voor meer kansen voor natuur, meer kansen voor dieren en meer kansen voor het gewenste waterleven’ aldus Claassen.

De raad toonde nauwelijks interesse in zowel het herinrichtingsplan als de poging van de SP om het plan te verbeteren. Alleen de PvdA sloot zich aan bij het betoog van de SP. De overige partijen stemde, tot grote teleurstelling van vele natuurliefhebbers, kritiekloos in met de te grootschalige ontgronding van de Gendtse Waard.

Foto: Brian Claassen / Brian Claassen