SP ‘Ook mantelzorgers verdienen extra waardering in coronatijd’

14 november 2020

SP ‘Ook mantelzorgers verdienen extra waardering in coronatijd’

Lingewaard ontvangt vanuit het Rijk en de provincie 1.3 miljoen euro ondersteuningsgeld bedoeld om ondernemers, ambtenaren, organisaties én inwoners in coronatijd te ondersteunen. Omdat vele mantelzorgers onder nog hogere druk dan normaal zijn komen te staan als gevolg van corona is de SP van mening dat ook deze inwoners in aanmerking moeten komen voor een deel van het ondersteuningsgeld. Daarom dient de SP tijdens de raadsvergadering van 19 november een voorstel in, met als doel het mantelzorgcompliment eenmalig te verhogen met 100 euro. Dit bedrag dient als een stukje extra waardering voor de mantelzorgers. Daarnaast blijft de SP zich natuurlijk ook inzetten voor het beter ontlasten van mantelzorgers.

Op initiatief van de PvdA krijgen BOA's een coronabonus en op initiatief van het CDA krijgen ambtenaren extra ondersteuning. De SP is van mening dat de inwoners, met de mantelzorgers voorop, aan de beurt zijn.

Hogere druk mantelzorgers door corona

Dat gaat voor vele mantelzorgers op, aldus SP raadslid   Carla Claassen. ‘Door de coronacrisis is de dagbesteding   niet of maar beperkt mogelijk. Ook de hulp bij het   huishouden kan niet altijd doorgaan, waardoor de   mantelzorgers zwaarder belast worden. We zien ook dat   alle andere hulp aan mantelzorgers als gevolg van het   coronavirus op een laag pitje is komen te staan. Nu de   gemeente vanuit het Rijk en de provincie 1.3 miljoen euro aan ondersteuningsgeld heeft ontvangen, stelt de SP voor om het mantelzorgcompliment voor de 837 mantelzorgontvangers eenmalig met 100 euro te verhogen. Het betreft nog geen 15e deel van het totaal aan ondersteuningsgeld, dat ook is bestemd om een groepen inwoners te ondersteunen die, vanwege corona, onder hogere druk zijn komen te staan. Er blijft dus genoeg over voor de anderen waar het ondersteuningsgeld voor mag ingezet worden.’

Geen steun tot nu toe, opmerkelijk

Helaas zijn de Lingewaardse partijen vooralsnog niet enthousiast om het SP voorstel te ondersteunen. Tot nu toe heeft geen enkele partij zich bij de SP gemeld om het vorige week maandag aangekondigde voorstel te willen ondertekenen.

Carla Claassen: ‘Opmerkelijk want in verkiezingstijd buitelen alle partijen over elkaar heen om de kiezer te vertellen dat zij het zo goed voor hebben met de mantelzorgers. Hoe fout is het dan nu om uitgerekend de mantelzorgers over te slaan? Let wel, de gemeente schuift onder regie van wethouders Witjes, Slob, Janssen en Sluiter heel veel zorgtaken volledig af op de mantelzorgers. Dat bespaart de gemeente tonnen (of meer) per jaar aan zorgkosten. Hoe cru is het dan om uitgerekend de mantelzorgers over te slaan, terwijl er wel ondersteuningsgeld naar de al netjes betaalde ambtenaren gaat en naar ondernemers die al ander ondersteuningsgeld krijgen vanuit het Rijk? Dat kan je toch niet maken? Wat de SP betreft wordt het ondersteuningsgeld zo eerlijk als mogelijk verdeeld. Het zou mooi zijn als alle partijen alsnog het SP voorstel ondersteunen, zodat ook de mantelzorgers mogen rekenen op dat stukje extra waardering dat ze verdienen. Op 19 november gaan we zien welke partijen hun mooie woorden in verkiezingstijd gaan waarmaken en welke de mantelzorgers achter het net laten vissen.’

Update 19 november: Lokaal Belang, VVD, CDA, lingewaardNU, B06, D66 en LFS stemden tegen het SP voorstel. Een stukje extra waardering voor mantelzorgers is daarmee helaas van de baan.