SP: 'Laat de inwoners niet betalen voor het 'opknappen' van bedrijfspanden'

9 juli 2021

SP: 'Laat de inwoners niet betalen voor het 'opknappen' van bedrijfspanden'

Bedrijven die hun bedrijfspand een wat representatievere uitstraling willen geven kunnen voor dat doel ook dit jaar weer tot 10.000 euro ophalen bij de gemeente. Daartoe heeft de gemeenteraad besloten. Het SP voorstel, bedoeld om het cadeau aan bedrijven te schrappen uit de financiële plannen voor 2022, werd verworpen door de VVD, Lokaal Belang, LingewaardNU, CDA, B06, LFS en de PvdA.

SP fractievoorzitter Carla Claassen: ‘De SP is van mening dat niet de inwoners maar de bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor hun bedrijfspanden. Wanneer bedrijven hun bedrijfspanden een representatievere uitstraling willen geven is dat prima natuurlijk maar waarom moeten de inwoners daar aan mee betalen? Huiseigenaren kunnen toch ook geen zak met gratis geld ophalen bij de gemeente voor het opknappen van hun huis? Waarom bedrijven dan wel? In plaats van het debat aan te gaan blonken de voorstanders van het Sinterklaas spelen voor bedrijven uit in zwijgen om vervolgens in te stemmen met het Bazencadeau. Ditzelfde college stelde ook voor om te bezuinigen op het onderhoud van de bruggetjes en trappen, dat wat van ons allen is, om zo de Begroting sluitend te krijgen. Het college investeert kennelijk liever in het meer ooglijk maken van bedrijfspanden dan het veilig en ooglijk houden van dat wat van ons allen is.‘

Vorig jaar werd het cadeau voor bedrijven geïntroduceerd door het college. Op de SP na stemde de gehele raad in met het Sinterklaas spelen voor bedrijven op kosten van de inwoners. Inmiddels zien nu ook D66, Groen links en Lijst Zonneberg in dat dit principieel niet klopt en dat het belastinggeld beter te besteden is. Het verzet begint te groeien en met de verkiezingen voor de deur zal dit eerder groter dan kleiner worden. De SP zal bij de behandeling van de Begroting in november opnieuw voorstellen om te stoppen met het Sinterklaas spelen voor bedrijven.