Carla Claassen gekozen tot lijsttrekker SP Lingewaard

2 september 2021

Carla Claassen gekozen tot lijsttrekker SP Lingewaard

Foto: Maurits Gemmink

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Lingewaardse SP is Carla Claassen unaniem gekozen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen die op 16 maart 2022 zal plaatsvinden.

Ook in 2014, toen de SP voor het eerst deelnam aan de Lingewaardse gemeenteraadsverkiezingen en in 2018 voerde Claassen de Lingewaardse SP lijst aan. Bij beide verkiezingen werd de SP de tweede partij wat betreft het aantal stemmen. Claassen valt in Lingewaardse raad met name op door haar stevige inzet voor de zorgbehoevenden, mantelzorgers en de inwoners die van een laag inkomen moeten rond zien te komen.

Claassen: ‘Ik ben blij met het vertrouwen en ga graag, samen met het SP-team, ook na 16 maart 2022 weer aan de slag voor de inwoners. De SP staat voor een mooi groen, veilig, actief Lingewaard waar goede zorg en sociale zekerheid gegarandeerd is. De SP is geen wegkijkpartij maar een aanpakpartij. Iedereen doet er toe en moet mee kunnen doen. We hebben al veel bereikt, echter moet er nog veel gebeuren. Het is met name de SP die weet wat er speelt, die zich niet alleen op de papieren werkelijkheid richt, weet waar het huidige beleid mensen in de problemen brengt en de juiste oplossingen biedt. Dat de SP hard nodig blijft, zien we te vaak terug in de keuzes van het college en  ook vaak van de andere partijen. Eén ding staat als een paal boven water; een bestuur met de SP zal een eerlijker en socialer bestuur zijn dan een bestuur zonder de SP.’

Naast het fractievoorzitterschap van zowel de Lingewaardse als de Gelderse SP fractie, behoort de 49 jarige Bemmelse ook tot de SP Hulpdienst, een gratis dienst voor inwoners die in de knel zijn gekomen door gemeentelijk beleid. Claassen weet als hulpdienstmedewerker, waarmee ze een flink netwerk met Wmo-ervaringsdeskundigen heeft opgebouwd, exact waar het huidige beleid leidt tot problemen en hoe deze voorkomen kunnen worden.

Mocht de SP deel gaan uitmaken van de nieuwe coalitie, dan stelt de ervaren Claassen zich beschikbaar voor het wethouderschap. Dat zij dan het sociaal domein voor haar rekening wil nemen, zal niemand verbazen. Claassen: ‘Ziekte is geen keuze, het overkomt mensen. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken, en wil dan graag de zorg ontvangen die nodig is. Dan is het wel zo fijn als dat dan ook goed geregeld is. Door inzet van het SP-team is de zorg in de afgelopen jaren verbeterd echter is het college met toestemming van de andere partijen al weer bezig om het weer af te breken. Denk daarbij onder andere aan het verschralen van de thuiszorg en het doelgroepenvervoer, maar ook aan het schrappen van de toeslag voor zieken en gehandicapten. De SP wil de zorgafbraak stoppen, de toegang tot het verkrijgen van zorg verbeteren en de mantelzorgers beter waarderen en ondersteunen. Daar zet ik me graag voor in. Vanwege het gigantische tekort aan woningen wil de SP dat er ook in Lingewaard fors bijgebouwd wordt. Daarbij gaat de SP voor groene, verkeersveilige, wijken met huur- en koopwoningen in álle prijssegmenten. Wijken met een divers aanbod aan woningen voor jong en oud, voor iedere beurs. Deze woningen zijn niet alleen nodig om het tekort aan woningen tegen te gaan maar ook om de voorzieningen overeind te houden. En staat het aanpakken van verkeersonveilige knelpunten bij de SP hoog op het prioriteitenlijstje. Wij hebben er zin in en hopen opnieuw op een goede uitslag zodat wij kunnen gaan bouwen aan een mooi, actief, veilig en sociaal Lingewaard waar iedereen er toe doet. ’