Bestemmingsplan Wapen van Bemmel: SP kiest voor 'leefbaar en sociaal', de raad voor 'te kolossaal en te duur'

27 mei 2022

In de raad van 24 mei stond het bestemmingsplan ‘Wapen van Bemmel’ op de agenda. Dit plan beoogt de sloop van het Wapen van Bemmel en uitbreidingsbouw met twintig grote koopappartementen in het duurste segment midden in hartje centrum van Bemmel.

De SP kon niet instemmen met dit plan omdat de omvang van de nieuwbouw zodanig lang en breed is dat er te veel open ruimte verdwijnt en de enorme hoogte leidt tot forse daglichtafname. Zo zal het plan tot verlies van een 25-tal parkeerplaatsen leiden en zal de bewoners van het naast gelegen appartementencomplex de Pollenbrink het ochtendlicht worden afgenomen. Los daarvan betreft het louter de bouw van grote luxe appartementen inclusief een onnodige parkeergarage die alle in de prijsklasse tussen een half miljoen en miljoen zullen vallen.

Net zoals de andere partijen is de SP voorstander van nieuwbouw met appartementen op de betreffende locatie echter dan wel binnen de huidige contouren van het panddeel dat gesloopt wordt. Dat zou kunnen door te kiezen voor minder grote appartementen en het behouden van de huidige parkeerplaatsen waardoor een ondergrondse parkeergarage volstrekt overbodig is. Hierdoor zouden alle appartementen in het zogeheten betaalbare segment kunnen vallen.

Een prima idee, echter hier zat de projectontwikkelaar niet op te wachten omdat dit tot een minder hoge winst voor zijn bedrijf leidt. Helaas liet de meerderheid van de raad opnieuw de oren hangen naar het college dat ook bij dit plan het winstbelang van de projectontwikkelaar boven het algemeen belang stelde.