Eric van Kaathoven en Carla Claassen in top kandidatenlijst SP Gelderland

4 november 2022

Eric van Kaathoven en Carla Claassen in top kandidatenlijst SP Gelderland

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

De kandidatencommissie van SP Gelderland draagt Eric van Kaathoven voor als kandidaat-lijsttrekker voor de verkiezingen voor provinciale staten op 15 maart 2022. Van Kaathoven leidde de Gelderse SP-fractie al eerder in de periode 2008-2016. De zittende fractievoorzitter en ervaren statenlid Carla Claassen is kandidaat voor de tweede plek op de lijst. Op 10 december wordt de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma definitief vastgesteld door de leden.

Hans Boerwinkel, voorzitter van de kandidatencommissie: ‘Met Van Kaathoven en Claassen hebben we op plek 1 en 2 kandidaten die een enorme bak ervaring maar ook passie meenemen. En dat hebben we hard nodig in deze tijden van crisis. We hebben mensen in het provinciehuis nodig die opkomen voor de groeiende groep inwoners van Gelderland die het niet meer redden. Van Kaathoven en Claassen durven in te gaan tegen wat de gevestigde politiek wil. Zo liep Van Kaathoven met de Gelderse SP bijvoorbeeld voorop in het verzet tegen de verkoop van NUON. Nu zien we de gevolgen van die uitverkoop die alleen maar ellende oplevert.’

Van Kaathoven is vereerd met de voordracht van de kandidatencommissie en wil samen met de andere kandidaten van de SP opkomen voor de mensen in Gelderland die het zwaar hebben. Mensen die in de knel komen of het nu komt door alles maar over te laten aan de markt of door de overheid zelf. En laten zien dat er ook andere, socialere keuzes gemaakt kunnen worden. Van Kaathoven: ‘Helaas worden in de politiek te vaak verkeerde keuzes gemaakt zoals het uitverkopen van een basisvoorziening als energie, het bouwen van veel te weinig betaalbare en sociale huurwoningen en het uitkleden van het openbaar vervoer. En ze vergeten nog weleens dat mensen daar de dupe van worden. Dat kan en moet echt anders, socialer. Daar maken we ons als SP hard voor. Een sociaal Gelderland.’

Van Kaathoven is 50 jaar oud en woont in Elst. Hij zat eerder al bijna 9 jaar in de Provinciale Staten, en liep toen voorop in het verzet tegen het verkopen en privatiseren van Nuon. Daarna was hij een van de initiatiefnemers van Overbetuwe Overbelast, een groep bezorgde bewoners die zich verzet tegen de komst van een railterminal bij Valburg. Hij was recent ook voorzitter van de SP-afdeling Nijmegen. Claassen is sinds 2019 fractievoorzitter van de SP in Gelderland en is naast statenlid ook fractievoorzitter voor de SP in Lingewaard.

Nationaliseer energiebedrijven

De SP voert op dit moment volop actie tegen de gestegen prijzen en voor het nationaliseren van de energiebedrijven. De volkspetitie die de partij is gestart is in korte tijd al bijna 60 duizend keer getekend. ‘De provincies hadden altijd een grote rol in de energiebedrijven, totdat deze werden verkocht. Het privatiseren van onze energie was een fout. Van onze energie weer een basisvoorziening maken die in publieke handen is, wordt inzet van de komende Provinciale Statenverkiezingen. Zo kunnen we de kosten verlagen en komen energiebedrijven onder democratische controle. Met deze sterke kandidatenlijst hebben we een mooi team om hiermee aan de slag te gaan’, aldus Boerwinkel.