Inzet SP voor starters opnieuw succesvol. Voorstel Woonplicht bedoeld om speculanten buiten spel te zetten aangenomen.

12 mei 2023

Kopers van een nieuwbouwwoning in Lingewaard kunnen binnenkort worden verplicht om daar zelf te gaan wonen. Het voorstel van de SP, bedoeld om de woonplicht in te voeren, een plicht die al bestaat in de buurgemeenten van Lingewaard, kon donderdagavond ook op een ruime meerderheid in de Lingewaardse raad rekenen.

De woonplicht, waar de SP zich al langere tijd voor inzet, moet voorkomen dat beleggers nieuwbouwwoningen in de betaalbare sector opkopen om deze vervolgens voor torenhoge prijzen te verhuren of voor veel hogere prijzen door te verkopen. Dat zorgt voor nóg hogere prijzen op de woningmarkt en voor minder kansen voor bijvoorbeeld starters.

Buurgemeenten van Lingewaard hadden eerder al maatregelen getroffen om deze kwalijke praktijken aan banden te leggen. In de hele gemeente Nijmegen geldt een woonplicht en ook in bijna alle Arnhemse wijken is dat het geval. Overbetuwe gebruikt de plicht momenteel nog niet voor alle nieuwbouwwoningen, maar past deze wel toe bij meerdere bouwprojecten zoals De Pas en Rijzenburg in Elst en Julianaweide in Heteren.

‘Hierdoor wordt de kans groter dat speculanten uitwijken naar Lingewaard omdat hier nog niet zo’n plicht wordt gehanteerd. De komende jaren gaan we veel bouwen in Lingewaard en daarbij moet het woonbelang van de starters boven het winstbelang van rijke beleggers staan. Voorkomen moet worden dat de woningen nog duurder worden om de kas van beleggers te spekken’ aldus SP-raadslid Carla Claassen.

Op Lokaal Belang Lingewaard en D66 na stemden alle partijen voor de motie. Nog voor de zomervakantie moet de woonplicht van kracht kunnen zijn.