Sportcomplex RKHVV op de schop, meeste sportverenigingen gaan naar De Blauwenburcht

30 juni 2023

Sportpark De Blauwenburcht in Huissen gaat compleet op de schop. De thuishaven van voetbalclub RKHVV krijgt een nieuw hoofdgrasveld en een multifunctionele sporthal met een kantine voor het hele complex. Ook wordt er een multicourt aangelegd voor verschillende buitensporten en een beachvolleybalveld.

Nagenoeg alle binnensportverenigingen verhuizen naar de sporthal die tegen het nieuwe hoofdveld aan komt te liggen. Het verouderde complex wordt gesloopt voor nieuwbouw  zodat het weer tientallen jaren mee kan.

Op een deel van het huidige hoofdveld en trainingsveld van RKHVV komt een sporthal te staan voor de binnensportverenigingen. De meeste zitten nu in een tijdelijke locatie naast OBC Huissen aan de Kardinaal de Jongstraat. Hier zitten schietvereniging Strijdlust, judovereniging Judo Kwai en handbalvereniging HV. De accommodaties zijn volgens Slob sterk verouderd. Ook wordt eveneens accommodatie het Koelhuis afgestoten. De waar de tafeltennisvereniging Hutaf haar onderkomen heeft. De sporthal die OBC Huissen gebruikt wordt afgebroken. De nieuwe bestemming van het terrein is nog niet bekend. Alleen turnvereniging SGS Huissen gaat niet naar de Blauwenburcht. Zij verhuist naar sporthal De Brink in de wijk Zilverkamp.

Huissense basisscholen

In sporthal De Brink op de Zilverkamp komt ruimte vrij omdat andere clubs, zoals volleybalvereniging Setash naar de Blauwenburcht verhuizen en omdat gymonderwijs van een aantal Huissense basisscholen, zoals Binnenstebuiten, ook in de nieuwe sporthal wordt gegeven en straks niet meer in De Brink. De Blauwenburcht wordt dé locatie voor binnensport. De gymzalen van basisscholen Sterrenbos en Abacus blijven bestaan en worden gerenoveerd.

RKHVV kan tijdens de werkzaamheden, die twee jaar gaan duren, blijven voetballen op de Blauwenburcht. De bouw wordt in fases uitgevoerd. Belangrijk onderdeel is de bouw van de sporthal. Daarin komen ook de kantine en de kleedkamers. De tribune van het hoofdveld komt tegen de sporthal aan te staan.

Steeds meer vrouwen

RKHVV staat achter de plannen. ,,Onze omkleedruimte is verouderd en te klein. Ook niet berekend op het feit dat steeds meer vrouwen lid worden. Willen we als vereniging blijven groeien, ook met G-sporters (mensen met een beperking), dan moet er iets gebeuren”, aldus voorzitter Bas Kamp.

Hij is blij dat RKHVV volgens de plannen behalve drie natuurgrasvelden ook twee kunstgrasvelden krijg. ,,Die kunnen zwaarder worden belast en vaker worden gebruikt”, aldus Kamp. Hij juicht het toe dat andere verenigingen en scholen gebruik gaan maken van de Blauwenburcht. ,,Wat ons betreft, leeft het sportpark 24 uur per dag.”

Kamp hoopt dat de gemeenteraad akkoord gaat. ,,Van deze ontwikkeling profiteert de Huissense samenleving, de clubs voor binnensporten, scholen en RKHVV. Je doet er veel mensen uit Huissen een plezier mee.”

(Bron De Gelderlander)