Inzet SP voor starters- en seniorenwoningen verbetert plan Nieuw Cultureel Centrum Huissen

31 oktober 2023

Foto: Brian Claassen

Culturele en maatschappelijke verenigingen in Huissen krijgen onderdak in de Stadskerk. Aangezien dit louter om het middenschip van de kerk gaat worden in de zijbeuken appartementen gerealiseerd. De SP stelde voor deze appartementen voor jongeren te bestemmen en op de vrijgekomen locatie waar voorheen vergaderzalen gevestigd waren, aan de Lange Kerkstraat betaalbare huurwoningen voor ouderen te bouwen. Het voorstel voor dat doel, ingebracht door de SP en mede ingediend door het CDA, D66 en de PvdA, werd door de raad aangenomen.

Met dit plan krijgt Huissen eindelijk de zo gewenste ruimte voor culturele en maatschappelijke activiteiten en blijft de kerk, een mooi cultureel erfgoed, behouden voor Huissen. Door de verhuizing van tal van verenigingen naar de voormalige Stadskerk komen meerdere gemeentelijke oude panden vrij die daardoor vervangen kunnen worden door broodnodige woningbouw. Het totaalplan kon op goedkeuring van de meerderheid in de raad rekenen, alleen Groen Links, B06, en L.NU stemden tegen.