h

SP STELT VRAGEN OVER VERBOD OP VAREND ONTGASSEN

5 oktober 2023

SP STELT VRAGEN OVER VERBOD OP VAREND ONTGASSEN

Foto: SP

De SP-fractie in de Gelderse Staten stelt schriftelijke vragen over het varend ontgassen door binnenvaarttankers op de Gelderse rivieren. Op 1 juli 2024 gaat er een verbod in. In plaats van gasresten de lucht in te blazen moeten schippers dan gebruik gaan maken van gecertificeerde ontgassingsinstallaties. In Gelderland blijken die installaties er echter nog lang niet te zijn ondanks de belofe in 2018. “De provincie moet snel zorgen voor voldoende ontgassingsinstallaties en middelen om het verbod op ontgassen gaan handhaven, zodat alle omwonenden geen gezondheidsrisico's meer lopen. De volksgezondheid gaat voor bedrijfsbelangen", vindt de SP.

Tankers vervoeren jaarlijks 199 miljoen vloeistoffen over de rivieren. Hiervan is een groot gedeelte giftig (bijvoorbeeld nafta en benzeen). Bij het vervoer ontsnapt normaal gesproken zo’n 1% hiervan, maar daarnaast kunnen tankers onbestraft hun tankers ontgassen (restanten laten vervliegen door de luiken te openen) in diverse ‘groene’ gebieden langs onze rivieren en kanalen. In deze zogenaamde ‘groene zones’ wonen echter ook mensen, en ook de natuur komt in contact met deze gassen die neerslaan. Daarnaast wordt het personeel op schepen onvoldoende beschermd. Hoewel de Tweede Kamer in 2017 al akkoord ging met een verbod op varend ontgassen, komt het er volgend jaar pas van. Vanaf dan wordt er ook pas gehandhaafd. Volgens de SP hoog tijd – in diverse buurlanden is het al verboden, waardoor er ‘ontgassingstoerisme’ plaatsvindt naar Nederland. “We weten al jaren dat varend ontgassen schadelijk is voor de volksgezondheid. Toch heeft het al die tijd door kunnen gaan. We moeten stoppen met gedogen van varend ontgassen en nu volledig overgaan op ontgassingsinstallaties, gecertificeerd volgens de strengste milieu-eisen. Daarvan is er nu slechts één in Nederland, in Moerdijk (Noord-Brabant). In Gelderland zijn er nog geen. Dat moet dus snel geregeld zijn, zodat de schippers een alternatief hebben. Schippers die nu niet varend wíllen ontgassen worden vaak door hun werkgever onder druk gezet om de luiken te openen en zelf in de gifwolk te zitten.”

U bent hier