SP en CDA succesvol op de bres voor eerherstel voor álle in Lingewaard begraven KNIL-militairen

14 oktober 2024

Afgelopen donderdagavond vergaderde de gemeenteraad over het besluit tot erkenning van leed en onrecht van de Molukse gemeenschap in Bemmel, waarbij de graven van de KNIL militairen een bijzondere status krijgen en zodoende ook worden vrijgesteld van leges.

In het voorstel van het college ging men uit voor een vrijwaring voor de gemeentelijke begraafplaats aan de Teselaar in Bemmel. Voor de 6 graven op de katholieke begraafplaats, aan de Loostraat, is men echter afhankelijk van medewerking van het parochiebestuur.

De SP en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend om ervoor te zorgen dat wanneer het kerkbestuur onverhoopt deze graven niet van leges-vrijstelling wil voorzien, de gemeente hiervoor de kosten op zich neemt. Eerherstel moet er immers komen voor álle begraven oud-KNIL militairen in Lingewaard, ongeacht religie. De motie is dan ook met een grote meerderheid aangenomen.

Daarnaast zal op de plek waar Kamp Klein Baal vroeger stond en waar bijna 12 jaar lang Molukkers werden gehuisvest, een herinneringsbord geplaatst worden wat voorbijgangers informatie geeft over deze donkere periode in onze vaderlandse geschiedenis. En zal er een gedenkteken geplaatst worden in Bemmel.

Om dit mogelijk te maken diende de SP ondersteund door het CDA een amendement in voor een startbedrag van 20.000 euro voor dit gedenkteken en informatiebord welke betaald wordt uit de gereserveerde gelden voor Kunst&Cultuur. Ook dit voorstel werd aangenomen.

SP raadslid Carla Claassen en CDA raadslid Arjen Mettrop, de twee voorvechters van beide voorstellen zijn blij voor de Molukse gemeenschap. ‘Tijdens de verschillende vergaderingen kwamen diverse Molukse insprekers aan het woord en hebben we vele anderen op de publieke tribune gesproken. Het is mooi om te zien hoeveel dit besluit voor hen betekent.’